![]() |
![]() |
|
|
#37 | |||||||||
|
Psykopat?
Reg.datum: May 07
|
Citat:
Motiverade personer tenderar att prestera bättre på intagningsprov än deras omotiverade konkurrenter. Intervjuer kan också särskilja de motiverade från de omotiverade. Men givetvis kommer det inte bli ett hundraprocentigt, perfekt resultat ändå, oväntade saker kan hända vilket kan göra att en person väljer att avbryta sina studier. Det är dock inte ett argument till varför man inte bör mäta andra saker. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Än en gång ursäktar jag eventuell förvirring, den här gången för att jag är svintrött. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#38 | ||
|
Passagerare
Reg.datum: Nov 07
|
Citat:
Citat:
Skämt å sido förstod jag nog, men att antalet sökande i förhållande till platser är så stort, att lärosätena tvingas hemfalla åt lottning, det betraktar jag som en desto viktigare anledning att reformera intagningssystemet än risken att råka överutbilda folk. Det skulle väl inte vara hela världen, om det drällde omkring litet arbetslösa läkare här och var. Bra att ha vid oförutsedda grejer. Senast redigerad av Arkomann den 2007-12-20 klockan 12:44. |
||
|
|
|
|
|
#39 | |||||||
|
Passagerare
Reg.datum: Nov 07
|
Citat:
Somliga kommer dock ändå att hoppa av sina utbildningar, med skulder och utan examina -- inte för att de inte skulle kunna klara av det, utan för att de har tappat motivationen Citat:
Förresten vore det egentligen fruktansvärt att kräva specifik motivation, tycker jag. Starkt motiverade människor är vanligtvis obehagliga, motiv inte sällan suspekta... Nä, i så fall skulle man väl gå från andra hållet och i befogade sammanhang premiera skitsamma framför jävlaranamma; på så vis skulle man i alla fall förmordligen komma till rätta med de de hjärtlösa omvårdsnördarna, i den mån den de hyser någon önskan om att skada patienterna; något liknande får väl sägas gälla för andra maktpositioner. Citat:
Citat:
Citat:
Visserligen finns det säkert tillfällen i arbetslivet, då t. ex. empati är något väldigt fördelaktigt, men hur meningsfullt är det med kontrollerad empati? Låt oss säga att ett sjukhus bara anställer särskilt empatisk personal. I ett sådant scenario kommer en patient alltid att få adekvat känslomässig respons (antagligen medlidande/medkänsla) från samtliga läkare och sköterskor i alla tänkbara fall, inte av sympati, inte av personlig kontakt, inte ens av tur, utan av nödvändighet. Personliga responser har blivit fritt utbytbara. Nåja, det är bara mina tankar i empatifrågan, men jag betraktar ju det där automatiska och ospecifika som direkt misstänkt. Citat:
Hur som helst, vad gäller utbildningar med stort antal sökande och litet antal platser, så skall man naturligtvis sortera efter så rationella kriterier som möjligt och verkligen inte dra lott. I verkligheten får emellertid universiteten statliga anslag baserade på antalet studenter, varför ett stort antal sökande sällan eller aldrig är något problem annat än på exklusiva program. Citat:
Enligt min mening vore det lämpligaste att så långt som möjligt inte utesluta egentligt kvalificerade studenter; gör man det på grund av konkurrens om platser, så måste kriterierna väljas med stor omsorg. |
|||||||
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passagerare
Reg.datum: May 10
|
Många intressanta synpunkter, och ett intressant ämne.
Funderar på att skriva ett paper i pedagogik om kunskapsbedömning, och jag vill pröva tesen två-gradig betygsskala (G/IG). Jag vill däremot inte ta bort bedömningsskalan, men låta den vara individuell mellan eleven och dennes mentorer. Bedömningsskalan kan då användas för att mäta en elevs utveckling, inte relativt andra utan relativt sig själv. Bakgrunden till mitt intresse kan jag återkomma till. Tacksam för länkar till publicerade studier, eller referenser på relevant litteratur. Låt mig bara tills vidare säga att alla system har sina brister. Det mest slående är vinklingen på tester/betygskriterier/bedömningar som görs utifrån vår eurocentriska manliga hegemonis positionering av kunskap, som missgynnar "de andra" eleverna. Andra aspekter är som nämnts i tråden t ex bristen på normativa kriterier för nationell betygsgradering å ena sidan, som talar emot betygssystemet. Å andra sidan är intagningsprov dels resurskrävande, och dels inte självklart rättvisa mot alla elever: i muntliga tester eller prov är det en helt annan förmåga som premieras, nämligen förmågan att tala för dig själv. Redan i val av utgångspunkt - eliminering av flergradiga betyg - så gör jag ett vägval. Men jag vill gärna diskutera alla fördelar och nackdelar och är tacksam för kommentarer. ![]() Senast redigerad av wilmer_t den 2010-05-17 klockan 23:48. |
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Abdikerad konung
Reg.datum: Jun 07
|
Citat:
Jag tycker att en tvågradig betygskala verkar vara en bra idé, men orkar inte motivera mig just nu. Berätta gärna hur ditt papper blev sen! |
|
|
|
|
|
|
#42 | ||
|
Passagerare
|
Citat:
får ni gärna ge mig feedback, särskilt på fördelar/nackdelarUppsatsen omfattar naturligtvis en teorigenomgång och allmän översikt också, men det för för långt att ta med det här. Tycker jag ![]() Titel: Non vitae, sed scholae discimus - Vi lär oss inte för livet, utan för skolan Om bedömning av lärande och urval för fortsatt utbildning
Senast redigerad av wilmer_t den 2010-05-27 klockan 22:48. |
||
|
|
|
|
|
#43 |
|
Passagerare
|
Nån som fortfarande följer den här
tråden? Mycket finns att säga om betyg, och om alternativen. Så här följer en liten ansats att föra debatten vidare ![]() Nedanstående är fortsättningen och slutgörandet av det jag presenterade i det föregående inlägget. * En sak är att betyg trots inflation och tolkningsgodtycke för kunskapsnvåer som kan skilja sig över landet, så tyder trots allt mycket på att t ex gymnasiebetyg är en bättre prediktionsgrumd för hur man klarar universitetsstudier än vad t ex högskoleprovet är. Men mellan grundskola och gymnasiet behöver det inte vara samma förhållande. * En annan att snedrekrytering och utslagning inte gynnas av betygsklassificering, tvärt om. Jan Björklunds argumentation om att "föräldrar och elever har rätt att veta hur man ligger till" gynnar definitivt inte dem som inte ligger i topp - och fler betygsnivåer kommer bara att innebära ännu flera informella steg, plus här och minus där, till litet eller intet värde. Och utslagningen i skolan lär inte minska... * Men å andra sidan är urvalsintervjuer och specialanpassade antagningsprov inte heller nån garanti för objektivitet i urvalet - de sociokulturella skillnaderna mellan olika elevgrupper påverkar även sådana urvalsmetoder. Så vad göra? Jag har uppfunnit ett hjul :P Istället för fler betygsnivåer skulle vi kunna hs färre: endast två - godkänd respektive ännu inte godkänd(!) I en delexaminatiomsuppsats vid Göteborgs unversitet skrev jag nedanstående refererade uppsats; Non vitae, sed scholae discimus - vi lär oss inte för livet, utan för skolan. Läs den gärna, och kommentera. Mitt syfte med uppsatsen var främst att titta på förutsättningarna som råder i samhället idag. Men min metod var att göra följande ansats, och se vad det skulle kunna leda till: "Som kontrast till nuvarande betygssystem och av regeringen föreslagna förändringar i form av en utökning av betygsskalan (Utb.dep. 2008/09:66) vill jag därför undersöka vad effekterna skulle kunna bli om man radikalt förenklade betygssystemet till en tvågradig skala, med enbart godkänd respektive ännu icke godkänd. Nyckeln till tillämpningen av ett sådant betygssystem skulle vara att ge flera betyg inom en ämneskategori, och att alla elever inte behöver följa alla kursmoment inom alla ämnen - alltså en frihet att välja både inriktning och omfattning för studierna, "anpassa[t] till varje elevs förutsättningar och behov" som det uttrycks i läroplanen Lpo 94 (Skolverket 2006:4). En följd av detta betygssystem blir att även diskutera alternativa metoder för urval till högre utbildning. " https://docs.google.com/uc?id=0B2NKK...download&hl=en Ett utkast till en sådan betygsmodell, med några listade fördelar och nackdelar - dock utan närmare analys -finns i detta dokument, som kompletterande bakgrundsmaterial för uppsatsen: https://docs.google.com/fileview?id=...MTI0YjU5&hl=en I den första uppsatsen jag skrev tog jag upp en inledande diskussion om motivation och förebilder i skolan; Om kvastarna ska sopa bra får man inte slarva med skaften. http://docs.google.com/fileview?id=0...NzkzMGYw&hl=en |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
|
|