![]() |
![]() |
|
|
#13 |
|
thuggish ruggish
Reg.datum: May 07
|
5. Sjöfart gör tvärtom
Då: Stora fartyg är energisnåla men har svårt att gå in i hamnar. Varför inte starta stora omlastningshamnar ute på havet? En annan ide är att börja frakta med ubåtar istället för med båtar eftersom den mesta energin går åt till att klyva vattenytan. Nu: Vad jag vet existerar varken omlastningshamnar ute på havet eller ubåtsfrakt i någon större utsträckning. Någon som vet? ![]() Roligt att åka båt under vattnet. Mer ubåtar åt folket!!
|
|
|
#14 | |
|
av första klass
|
Citat:
Ubåtsfrakt: Det har jag aldrig hört talats om, förutom de som fraktar turister då. :/
|
|
|
|
#15 |
|
thuggish ruggish
|
6. Datormodeller
Då: Man skulle kunna använda datorer för att beräkna hållfasthet, för att simulera bilkörning, simulera politik, malmletning, identifiering av bakterier etc. Nu: Här har verkligheten sprungit ifatt och förbi författarnas fantasi. ![]()
|
|
|
#16 |
|
thuggish ruggish
|
7. Ljud blir bild
Då: Tredimensionella bilder av människokroppen kan erhållas med ultraljudshologram. Nu: Vi använder MRI, CT, PET och andra avbildningsmetoder men ljud verkar vara begränsat till vanligt tvådimensionellt ultraljud. Något som vet vad som "hänt" med denna idé? ![]()
|
|
|
#17 |
|
av första klass
|
MRI och CT är väl att betrakta som källor för inläsning i 3D. (Vad PET är vet jag inte, har inte kollat än heller).
- Vad finns det för metoder att avbilda/visa bildmaterial i 3D?
|
|
|
#18 |
|
Mamma med attityd
|
Jag fick en ultraljudsbild skickad till mig häromveckan.Den ser ut att vara i 3D.
Eller har jag fel? ![]()
|
|
|
#19 |
|
Mamma med attityd
|
Sluta ignorera bimbon här.
![]() Jag vill ju lära mig mera.
|
|
|
#20 | |
|
Manlig mumin
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
thuggish ruggish
|
Citat:
Vad menade du med "källor för inläsning"? Du menar at man inte kan avbilda direkt? Min poäng var att ljud inte verkar användas 3D fastän man kanske skulle kunna (precis som med CT). EDIT: Jag kollade nu och det finns tydligen 3D-ultraljud. Är det bara för bebisar eller används det även för annat? 3D ![]() 2D ![]()
Here I am - rock you like a hurricane. Senast redigerad av pembleton den 2007-06-07 klockan 17:21. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
av första klass
|
Citat:
Vad jag vill se är en enkel projektor av hologramtyp. Jag vill se Obi Wan Kenobi.
|
|
|
|
#23 |
|
thuggish ruggish
|
8. Rullande trottoarer
Då: Expresstrottoarer istället för bussar och annan lokaltrafik. Nu: Nej. Traditionens makt eller det faktum att det verkar vara extremt krångligt, dyrt och inte särskilt mångsidigt om en stor del av gatan ska svischa förbi i 50 km/h. ![]()
|
|
|
#24 |
|
The inedible
|
Det finns ju sådana på vissa flygplatser. De kanske inte rör sig i 50 km/h, men de rör sig!
http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_walkway På Montparnasse—Bienvenüe tunnelbanestation så finns det en fullt fungerande kommerciell rullande trotoar som går i 9 km/h. Vänta 50 år till så kan det nog vara en vanlig syn. |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
|
|