![]() |
![]() |
|
|
#25 |
|
Passagerare
Reg.datum: Jul 10
|
Jag bidrar här med fem rimmade dikter som jag sätter allrahögst:
+++ Så går jag ut på aftonpromenaden. Så når jag älsklingsstället, fjärden här, beundrar utsikten i sol, ser raden av tysta hus på andra sidan: staden. Smått tankspridd är man, alltid! Därför lär man strax vad inte är, nå vem vet när det redan sker? - Jag varsnar plötsligt vad en minut sen inte var: att du är där. O flicka här bredvid mig, får jag störa din tystnad, säga ett och annat ord med något innehåll? Jag vet: förföra är inte meningen. Vad kan man göra. Bli offer för en annans lilla mord i sängen, du! Jag står i ljusets nord och vet devisen: Se men inte röra sig alls: till nästan intet är man gjord. Vi står vid fjärden. Allt är nästan skrivet i minnet redan nu, ett ögonblick mot änden av det hårda mannalivet. Jag gömmer varje ärr som blev mig givet, befinner mig trots allt i godkänt skick, behärskar nöjsamt alla levnadstrick till slut. Det är ju så det är i livet, att hur man sköt, så sa det bara klick, att värst var ändå kärleken. Den brinner med ständig låga; brinner aldrig ut. Allt annat dör och dör till slut, försvinner. Dock, brådska inte i ditt liv. Vi hinner; för äntligt skall man lära veta hut, så här, i början av ett väntat slut på vägen, livets, den man alltid finner i dödens enda, skälvande minut. Vad själv jag fann var inte alltför illa. Det är just inte någon hemlighet. I livets fällor får nu andra trilla; för jag har inte mycket blod att spilla, så danad är min grå identitet, man har väl blivit anspråkslös. Man vet att vara mest belåten med det lilla, att tålig röna nöje och förtret. Din värld, o flicka, fick jag lycklig gästa, så trevligt! Se en mening, du, däri! Vad var det för en möjlighet att testa, det här? Det var ett intet, som det mesta. Jag nynnar på en egen melodi; du står här bara i min fantasi. Det är trots allt, det vet jag nog, det bästa för oss, som icke är, och dock är vi. Ty bäst flanörens ensamhet i detta fördrömda ögonblick en sommarkväll på fjärdens avstånd från passionens hetta varom han alltför mycket kan berätta; vart minne, sparat som en eternell, må framstå som en finstämd bagatell still slut. Vad mannens drömmar svävar lätta från Stockholms broar, gränder och kapell. + Svarta kråkor mot en blå himmel, svampar tunga av sin bittra kunskap så- som hästens onda ögonvrå bevarar världens vindar grå och djupa vatten unga – Tranor flyger linjen, den raka, silverne, den trösten, möjlig, verksam är den än, flykten, pilen, strängen, spänn bågen Ensamhet, din vän som sänder dig till hösten. + Fala donnan Trixi Chans uppträder på China Strix, nattklubben, med nakendans tjänar ganska bra med pix, Syndens äpple gömmer stekel, skåda dödens menetekel, GRÖNT SMORD ANUS, GRÖNT SMORD ANUS! Lågor dansar, vågor slår, världen susar, ingen hör, klockan stannar, blodet står stilla, alla vet varför – Sakta höljer natt och dimma smärtans sista ljusa strimma, NORNDÖMT GASRUS, NORNDÖMT GASRUS! + Hur segra i livets skiften? Vi läser och lär oss i Skriften, sanningen, väldig och sammanträngd, vad Lucifer skrev i mängd! Befriad lycklig ur syndens skreva – må den, som uppdämmer driften leva vild i kyskhet! – Grottan är stängd. Så väljer vi ut os själva att seger och härlighet välva Tempel skrämmande högt över er; och skugga är vad ni ser; ni skymtar oss i utmark och glänta – ty redan slår klockorna elva; vänta! Vi dödar, gråter och ler. Oss väntar den heliga festen; vi lever och skiter i resten, för livet är bara ett andetag och döden enbart vår lag! I vapenmakt må händerna valkas. – Den blonda och skapande besten nalkas; enbart det är Amen idag. Så släck humanismen, de lärdas; av ofärd må krigaren härdas! Fattigdom är vår lysande skatt. Nu återstår äntligen att: beredd att låta landen förödas, – i grymhet och leende färdas, födas, leva, kämpa, rida i natt. Så börja den svindlande jakten och erövra människotrakten; lysande framtid väntar däri: dess överstepräster är vi! Naturen själv sina riktningspilar: – den transhumanistiska makten vilar helt på sexuell energi. + Höstmorgons vilda glans! Demonen i dig är värd en chans. Hemligt sjuder den, kusligt ljuder den. Vinden bjuder den upp till dans där du ensam i parken länkar steg vid steg längs raden av bänkar. Livsaftons vilda eld! Passionen brinner i själens däld, och bitterhetsmäld. Herren sänder den. Satan tänder den. Hösten vänder den upp till gäld, där du ensam nu ger dig hän en stund med blicken sänkt i fontänen. Dödslängtans vilda ljus! Vi lyssnar häpna till vindens sus, och blodets brus, i vårt hemliga rus döden viger och natten tiger och dikten niger och blir abstrus där du ensam i parken vänder OM OCH LER MED GLIMMANDE TÄNDER. Vansinnets vilda brand! Man kände Lågan hetta ibland - och släckte med sand, och smärtans hand den eldens tand - Dig den ämnar ju. Mörket rämnar nu bort, nu lämnar du livets rand hörsam ännu för springbrunnsporlet når du stan och det hetsande sorlet. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Kristen nykterist
Reg.datum: May 07
|
Jag förstår mig inte på poesi så jag bidrar med en oförskämt privat fråga istället. Hur bär man sig åt för att bli tvångsintagen på psyk?
|
|
|
|
#27 |
|
Abdikerad konung
Reg.datum: Jun 07
|
Räcker att man svarar ja på frågan om man planerar att ta livet av sig, när man av någon anledning hamnat på akutpsyk eller så.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Kristen nykterist
|
Aha, men i Kraxpelax fall så kanske det handlar om någonting lite mustigare, mer utagerande?
|
|
|
|
#29 |
|
Queen of the mods
|
Googla LPT.
|
|
|
|
#30 |
|
Passagerare
|
Alla har vi våra goda och dåliga sidor. I mitt fall är det knappast de förstnämda som tilldrar sig intresse.
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Passagerare
|
Det gäller förresten flera. Folk framhåller sina dåliga egenskaper som om det vore en merit. Som nu dendär kristne. Jag förstår mig inte på dittan och jag är så dålig på dattan. Jaha? Dendär eländiga attityden ser man stup i ett. Såna människor kan ingenting och vill ingenting och har ingenting att ge. Renons på personlig dynamik. De är värdelösa i princip, och de har inte ens vett att skämmas. Vad gör de här? Vad gör jag här? Jag kom hit att träffa intressanta, engagerade människor. Men här sitter ju bara en handfull och utbyter lite inbördes förslsappat småprat, och det är klart, är man inte INTRESSERAD av någonting, tja, så blir det ju tyvärr så där. De sänker ju hela sajten, obs vits.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Kristen nykterist
|
Stay away from me you psycho!!!!!!!
|
|
|
|
#33 |
|
Passagerare
|
Som du vill, pucko.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Passagerare
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Abdikerad konung
Reg.datum: Jun 07
|
Han har tagit bort sin fejja till 20:e augusti. Någon fix idé om att avgifta sig över sommaren.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Passagerare
|
Hej allihop!
Den här är minsann alldeles rykande nyskriven.Längs kvällens gator drar en skugga ständigt. Den känner inte många; den är där. Om livet många gånger är eländigt kan dock jag fly mig själv dit skuggan bär. Ett stadsbarn var jag alltid, i bekymmer och glädje, nöd och lust. Jag längtar hit i denna natt där ensamheten rymmer min väderlek och framtid, sömn och rit. Och vad är världen? Vi får aldrig veta. I djupet vilar den. Så finn och göm dig själv i staden. Ingen skall du heta. Ty dagen, liksom livet, är en dröm. http://kraxpelax.blogspot.com/ Det är den man skall följa. Materialet på Flashback är osorterat och håller mycket ojämn kvalitet. Jag kan tillägga att jag nått ganska långt även som engelsk-och franskspråkig poet: http://singleswingle.blogspot.com/ http://holbfr.blogspot.com/ Och jag vill i förbifarten väldigt gärna framhäva mina tolkningar av fransk poesi, som är vad som i huvudsak upptar mig just nu. Jag tycker faktiskt de täcker ett gapande hål, för i bokhandeln finns platt ingenting, och bibliotekens utbud är bara för magert. Senast redigerad av Kraxpelax den 2010-08-13 klockan 15:49. |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
|
|