Gå tillbaka   Moderskeppet.net > Intellektet > Naturvetenskap
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Slumptråd Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Gammal 2007-06-01, 15:55   #1
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Reg.datum: May 07
Framtidsvisioner - en om dagen

Jag har en bok som heter Godmorgon Framtid av Fred Preston, Bengt-Arne Vedin och Ove Pihl som publicerades 1983. Den tar upp 35 framtida teknikområden och måsttningen är att "ge en antydan om vilket håll tekniken och de tillämpade vetenskaperna är på väg."

I denna tråd tänkte jag gå igenom dessa områden, ett per dag, och ge mina kommentarer, i den mån jag har några. En bild följer med varje område. Vad har uppfyllts? Vad verkar omöjligt?

Jag vill gärna höra era åsikter om dessa förutsägelser och vad som har hänt på områdena.

Gammal 2007-06-01, 15:56   #2
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

1. Gruvor på havets botten

Då: Tanken är alltså att placera gruvorna under vattenytan (till skillnad från ex. oljeborrning) och bedriva verksamheten helt under vatten. Ett problem som nämns är att ägarrätten för havsbotten inte är (var?) helt säkerställd.

Nu: Som jag förstår det är gruvdrift på industriell skala ännu inte implementerad under vatten. Ett stort problem är miljöpåverkan och ett annat är att sediment som rörs upp gör vattent grumligt. Diamanter har utvunnits från havsbotten sedan 60-talet och det naturliga nästa steget är mangan som faller ut som klumpar.

Gammal 2007-06-02, 03:18   #3
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Tror ni jag bryr mig om att ingen skriver? Jag har ännu inte sett den väderkvarn jag undvikit att fajtas med.

2. Det nya tåget

Då: Man diskuterar möjligheter för höghastighetståg. Exempelvis nämns möjligheten att låta rälsen luta i kurvorna, ge lok och vagnar aerodynamisk utformning, använda datorer för att styra trafiken, och att låta tågen vila på en kudde av luft eller magnetism.

Nu: X2000 är aerodynamiskt utformat, lutar i kurvorna och vi använder datorer för att styra och övervaka tågtrafiken. Luftkuddetågen har prövats men övergivits. Tåg som svävar på en magnetkudde existerar i Shanghai och i Tyskland och Japan har man testanläggningar. Planer på anläggningar finns i flera länder.

Gammal 2007-06-02, 03:21   #4
impieteer
Hemliga Arne

impieteers avatar

Jag vill se lite flygande bilar, jetpack, rullande trottoarer och månbaser!
impieteer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 03:21   #5
kitty
Crazy catlady

kittys avatar

Jag läser, plutten! Och jag VILL förstå, jag försöker verkligen. Fortsätt, så kanske jag gör det. Trådidén är skitbra iaf, cred för den!
kitty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 03:30   #6
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Jag kan lova impieteer att minst två av dina önskemål kommer att uppfyllas så fortsätt läsa nu.

Tack kitty, du vet att om du vill åka på ett svävande tåg behöver du bara flyga till Shanghai där ett sådant tåg tar dig från flygplatsen till stadens kärna i ca 400 km/h. De är fina inuti också.

Gammal 2007-06-02, 09:29   #7
GodAfton
Kristen nykterist

GodAftons avatar

Stop it Pembleton! You are rocking me like a hurricane! *Vimmelkantig*

(Gruvor på havets botten låter fräckt, men hellre bubble metropolisar)
Gammal 2007-06-02, 15:31   #8
DuBistNichtFriedrich
Passagerare

DuBistNichtFriedrichs avatar

Riktigt coolt, fortsätt gärna
DuBistNichtFriedrich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 12:53   #9
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

3. Rymdfabriker

Då: Varför inte starta industrier i rymden där vi kan dra nytta av vakuum, stark kyla samt avsaknad av gravitation. Man kan få rundare kullager, bättre linser, bättre kristaller, etc.

Nu: Nej, det har ju inte hänt. För dyrt. Vi experimenterar ju på rymdstationen men kommersiell produktion verkar vara långt borta.

Gammal 2007-06-03, 12:54   #10
kitty
Crazy catlady

kittys avatar

Weee, en vision jag förstod!
kitty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 03:52   #11
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

4. Metallen som minns

Då: Nitinol är en speciell metallisk legering som "kommer ihåg" vilken form den var stöpt i (vid hög temperatur) och när man hettar upp den så återtar den just den formen. Går detta att använda för att skapa ex. brandventiler, ugnsregleringar, medicinska tillämpningar, motorer etc.

Nu: Nitinol används sedan slutet av 1980-talet i ca hälften av alla kärlutvidgare och i vissa andra medicinska apparater.

Nitinol används ofta av trollkarlar också. Man kan göra Uri Geller-tricks mycket lätt med föremål av Nitinol. Gnugga och värma upp materialet och vips så böjder det sig. Jag tycker det är en häftig legering. Ja.. legeringar kan vara häftiga.
Gammal 2007-06-04, 07:36   #12
Bolo
Räkfrossande Skauning

Bolos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pembleton
Jag har en bok som heter Godmorgon Framtid av Fred Preston, Bengt-Arne Vedin och Ove Pihl som publicerades 1983. Den tar upp 35 framtida teknikområden och måsttningen är att "ge en antydan om vilket håll tekniken och de tillämpade vetenskaperna är på väg."

I denna tråd tänkte jag gå igenom dessa områden, ett per dag, och ge mina kommentarer, i den mån jag har några. En bild följer med varje område. Vad har uppfyllts? Vad verkar omöjligt?

Jag vill gärna höra era åsikter om dessa förutsägelser och vad som har hänt på områdena.
Aahh nostalgitripp indeed!
Min mamma köpte den boken till mig när jag var en liten grabb!.
Jag har läst den massor med gånger och jag måste säga att det som är fascinerande är just att den inte ter har ett löjets skimmer över sig trots att den producerades 83 som sagt.
=)

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.

design by Themes by Design

Porgramvara från: vBulletin Version 3.6.6
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.