Gå tillbaka   Moderskeppet.net > Intellektet > Naturvetenskap
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Slumptråd Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Gammal 2007-06-05, 01:32   #13
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Reg.datum: May 07
5. Sjöfart gör tvärtom

Då: Stora fartyg är energisnåla men har svårt att gå in i hamnar. Varför inte starta stora omlastningshamnar ute på havet? En annan ide är att börja frakta med ubåtar istället för med båtar eftersom den mesta energin går åt till att klyva vattenytan.

Nu: Vad jag vet existerar varken omlastningshamnar ute på havet eller ubåtsfrakt i någon större utsträckning. Någon som vet?

Roligt att åka båt under vattnet. Mer ubåtar åt folket!!
Gammal 2007-06-05, 01:53   #14
Fanatiker
av första klass

Fanatikers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pembleton
5. Sjöfart gör tvärtom

Någon som vet?
Det jag kan bidra med är att nyare båtar gärna få en mängd elektriskt direktdrivna propellrar som sitter på skrovets undersida. Dessa är individuellt roterbara 180° och gör att båten kan vända på stället, vilket gör navigering i hamnar betydligt enklare än det varit innan. En annan vinst med systemet är att du kan placera maskinrummet var som helst (och det är ju bara en motor + generator som levererar elström till motorerna). Motorn kan dessutom gå på på det mest effektiva varvtalet hela tiden, vilket en stor diesel med drivaxlar inte göra.

Ubåtsfrakt: Det har jag aldrig hört talats om, förutom de som fraktar turister då. :/
Gammal 2007-06-06, 14:52   #15
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

6. Datormodeller

Då: Man skulle kunna använda datorer för att beräkna hållfasthet, för att simulera bilkörning, simulera politik, malmletning, identifiering av bakterier etc.

Nu: Här har verkligheten sprungit ifatt och förbi författarnas fantasi.

Gammal 2007-06-07, 01:22   #16
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

7. Ljud blir bild

Då: Tredimensionella bilder av människokroppen kan erhållas med ultraljudshologram.

Nu: Vi använder MRI, CT, PET och andra avbildningsmetoder men ljud verkar vara begränsat till vanligt tvådimensionellt ultraljud. Något som vet vad som "hänt" med denna idé?

Gammal 2007-06-07, 10:17   #17
Fanatiker
av första klass

Fanatikers avatar

MRI och CT är väl att betrakta som källor för inläsning i 3D. (Vad PET är vet jag inte, har inte kollat än heller).
- Vad finns det för metoder att avbilda/visa bildmaterial i 3D?
Gammal 2007-06-07, 10:24   #18
sockermamma
Mamma med attityd

sockermammas avatar

Jag fick en ultraljudsbild skickad till mig häromveckan.Den ser ut att vara i 3D.
Eller har jag fel?

Befria CodeMAN
sockermamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 17:06   #19
sockermamma
Mamma med attityd

sockermammas avatar

Sluta ignorera bimbon här.
Jag vill ju lära mig mera.

Befria CodeMAN
sockermamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 17:16   #20
Anemi
Manlig mumin

Anemis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sockermamma
Jag fick en ultraljudsbild skickad till mig häromveckan.Den ser ut att vara i 3D.
Min nervösa kompis och hans gravida flickvän förevisade stolt en färg-DVD med barnet. Jag vet inte hur 3D definieras, men någon sådan teknik användes tydligen. Så kallade de filmen, åtminstone.
Anemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 17:18   #21
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker
MRI och CT är väl att betrakta som källor för inläsning i 3D. (Vad PET är vet jag inte, har inte kollat än heller).
- Vad finns det för metoder att avbilda/visa bildmaterial i 3D?
Jag vet inte om jag förstår dig men CT kan ju ge en tredimensionell bild, även om det kanske inte är standard (?). Att det är svårt att visa det i tredimensionellt är lite annorlunda, man får ha kontroller som gör att man kan rotera och ändra fokus.

Vad menade du med "källor för inläsning"? Du menar at man inte kan avbilda direkt?

Min poäng var att ljud inte verkar användas 3D fastän man kanske skulle kunna (precis som med CT).

EDIT: Jag kollade nu och det finns tydligen 3D-ultraljud. Är det bara för bebisar eller används det även för annat?

3D

2D

Senast redigerad av pembleton den 2007-06-07 klockan 17:21.
pembleton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-07, 17:50   #22
Fanatiker
av första klass

Fanatikers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pembleton
Jag vet inte om jag förstår dig men CT kan ju ge en tredimensionell bild, även om det kanske inte är standard (?). Att det är svårt att visa det i tredimensionellt är lite annorlunda, man får ha kontroller som gör att man kan rotera och ändra fokus.

Vad menade du med "källor för inläsning"? Du menar at man inte kan avbilda direkt?

Min poäng var att ljud inte verkar användas 3D fastän man kanske skulle kunna (precis som med CT).
Jag menar att man relativt enkelt(?) kan scanna/läsa in tredimensinella objekt, exempevis bebisen på ultraljud (även om dessa brukar kallas 4D.. men det är en annan historia), en person som skiktröntgas etc. Men det du sedan tittar på är ju en tvådimensionell bild av ett tredimentionellt objekt. Du ser ju inget djup förrän du antingen roterar objektet eller sätter på dig tokiga glasögon.

Vad jag vill se är en enkel projektor av hologramtyp. Jag vill se Obi Wan Kenobi.
Gammal 2007-06-08, 08:25   #23
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

8. Rullande trottoarer

Då: Expresstrottoarer istället för bussar och annan lokaltrafik.

Nu: Nej. Traditionens makt eller det faktum att det verkar vara extremt krångligt, dyrt och inte särskilt mångsidigt om en stor del av gatan ska svischa förbi i 50 km/h.

Gammal 2007-06-08, 12:04   #24
Voir Dire
The inedible

Voir Dires avatar

Det finns ju sådana på vissa flygplatser. De kanske inte rör sig i 50 km/h, men de rör sig!

http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_walkway

På Montparnasse—Bienvenüe tunnelbanestation så finns det en fullt fungerande kommerciell rullande trotoar som går i 9 km/h. Vänta 50 år till så kan det nog vara en vanlig syn.

Voir Dire är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:10.

design by Themes by Design

Porgramvara från: vBulletin Version 3.6.6
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.