Gå tillbaka   Moderskeppet.net > Intellektet > Naturvetenskap
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Slumptråd Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Gammal 2007-06-08, 12:07   #25
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Reg.datum: May 07
Jag känner givetvis till vanliga rullband som finns på flygplatser men idén verkar vara att ha rullande trottoarer för att slippa kollektivtrafiken. Det har jag svårt att tro att det skulle bli verklighet.
Gammal 2007-06-08, 22:13   #26
Munch
Passagerare

Rullband på flyplatser är inte konstigare än rulltrappor och i mitt tycke inte i närheten av framtidsvisionen.

Själv har jag mest snöat in på cybernetiken. Redan idag kan man lära blinda att se med hjälp av en kamera kopplad till tungan! Det ni...
Munch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 22:17   #27
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Munch
Rullband på flyplatser är inte konstigare än rulltrappor och i mitt tycke inte i närheten av framtidsvisionen.

Själv har jag mest snöat in på cybernetiken. Redan idag kan man lära blinda att se med hjälp av en kamera kopplad till tungan! Det ni...
Vad menar du? Fungerar inte oftast synnerven hos blinda? Kan man inte koppla in sig där?
Gammal 2007-06-08, 22:48   #28
Munch
Passagerare

Man kan koppla till synnerven men det är enklare att koppla sig till ett annat organ (ex tungan) eftersom man då slipper operera direkt i hjärnan. Hjärnan är såpass plastisk att den lär sig hantera informationen (från tungan) och tolka den i visuella delar av hjärnan. Patienten ser genom tungan.
Detta förutsätter givetvis att hjärnan fungerar och att endast organet (ögat) är skadat.

Men vanliga ögoninplant är coola de också såklart.
Munch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:50   #29
CoffeeCream
I en nebulosa

CoffeeCreams avatar

Vad tror ni om mikrochip då? Kommer de att ersätta id-handlingar, pass och kreditkort? Skulle ni kunna tänka er att bära microchip?

Jag såg ett program för ett tag sen om en nattklubb i Amsterdam vars VIP-gäster får ett microchip inopererat i armen. Med hjälp av detta identifierar de sig i dörren men det är också med det som de betalar då det är kopplat till ett betalkonto på nåt sätt.

Vad tycker ni om det? Själv är jag skeptisk, framförallt för integritetens skull. Jag skulle nog inte vilja ha chip som kan kopplas till GPS och sånt och som också kan missbrukas.
CoffeeCream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-08, 23:52   #30
Voir Dire
The inedible

Voir Dires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CoffeeCream
Vad tycker ni om det? Själv är jag skeptisk, framförallt för integritetens skull. Jag skulle nog inte vilja ha chip som kan kopplas till GPS och sånt och som också kan missbrukas.
Håller med. Aldrig i livet!
Gammal 2007-06-09, 02:33   #31
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

9. Robotfabriker

Då: Helt obemannade fabriker i ex. Sahara.

Nu: Vi är väl inte riktigt där ännu även om roboktekniken går framåt snabbt. Mänsklig arbetskraft är fortfarande extremt billig i stora delar av världen.

Gammal 2007-06-10, 16:02   #32
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

10. Sötvatten från isberg

Då: Varför inte bogsera isberg för att tillgodose behovet av sötvatten

Nu: Rent ekonomiskt och säkerhetsmässigt är det kanske inte den bästa lösningen: http://www.perc.ca/PEN/1993-06/holmes.html

Gammal 2007-06-11, 09:32   #33
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

11. Den förlängda handen

Då: En kirurg eller kranförare kan jobba hemma genom virtual reality [vörtjuall rijaliti], känsliga rörelsedetektorer (handskar?) och avancerad robotteknik.

Nu: Jag vet faktiskt inte. Inom medicin finns det väl någon version av detta om än inte lika avancerat? Existerar det inom konstruktionsarbete?

Gammal 2007-06-12, 02:03   #34
pembleton
thuggish ruggish

pembletons avatar

12. Jättekossan

Då: Genetisk ingenjörsteknik kan skapa större tomater, större kossor, tåligare vete etc.

Nu: Framtiden är nu, men är vi redo för den?

Ser inte den där jordgubben förbannat god ut? Jag skulle kunna tänka mig en middag bestående av en redig skiva jordgubbe, kanske med lite vaniljsås på. åhh.. vaniljsås. Jävla fresterska.
Gammal 2007-06-12, 02:06   #35
Svimfärdig
Amasonkvinna med klor och XXX-kromosom.

Svimfärdigs avatar

Inte redo för fem öre.
Blir mörkrädd när jag ser frukt som inte beter sig som frukt ska...osv.
För trött för att utv. det men det är lite spooky med genteknik.
Gammal 2007-06-12, 02:12   #36
impieteer
Hemliga Arne

impieteers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pembleton
12. Jättekossan

Då: Genetisk ingenjörsteknik kan skapa större tomater, större kossor, tåligare vete etc.

Nu: Framtiden är nu, men är vi redo för den?

Ser inte den där jordgubben förbannat god ut? Jag skulle kunna tänka mig en middag bestående av en redig skiva jordgubbe, kanske med lite vaniljsås på. åhh.. vaniljsås. Jävla fresterska.
Mums!

Mer genteknik till folket! Men tyvärr är det väl folklig vidskepelse som sätter stopp för möjligheterna som finns där. Två missuppfattning, 1) att det finns något som är "naturligt" och därmed något som är "onaturligt" och 2) att detta "naturligt" per automatik på något magiskt sätt är nyttigt och bra, gör att folk är skeptiska till framsteg inom t ex genteknik och tycker att det spooky.

Själv är jag skeptisk till naturen. Jag litar inte på något som evolutionen slumpat fram hipp som happ, då tycker jag det känns mycket tryggare att äta något som jag vet att farbröder i vita rockar och examensbevis på väggen forskat fram i kontrollerad miljö.
impieteer är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.

design by Themes by Design

Porgramvara från: vBulletin Version 3.6.6
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.